Friday, June 8, 2007

Rasuah amalan manusia gelojoh

Oleh: DR. ISMAIL IBRAHIM
SEMAKIN berusia dunia ini, maka manusia di dalamnya merasa semakin resah dan gelisah. Segala krisis moral dan kerohanian, fizikal mental manusia yang berlaku hari ini pada umumnya adalah disebabkan manusia akhir zaman yang kelihatan semakin gawat dan resah. Manusia berebut pangkat dan benda dengan penuh gelojoh dan tamak, sehingga sanggup mengorbankan nilai-nilai moral kerohanian dan akhlak. Inilah sifat manusia yang digambarkan oleh Allah s.w.t. di dalam surah Al-Ma'aarij ayat 19-21 yang bermaksud:

Sesungguhnya manusia dijadikan bertabiat resah gelisah. Apabila ia ditimpa kesusahan, ia sangat resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut.

Perasaan resah gelisah manusia menjadi dorongan yang kuat kepadanya untuk bertindak zalim mengikut perasaan dan emosinya dengan mengetepikan pemikiran yang rasional dan nilai-nilai kehidupan yang murni menurut ajaran agama dan budaya bangsanya.

Mungkin inilah yang ditangiskan oleh Perdana Menteri ketika memberi ucapannya di dalam Perhimpunan Agung Khas UMNO baru-baru ini. Beliau mungkin dapat melihat dengan jelas sifat gelojoh dan tamak haloba sesetengah anggota partinya yang sanggup menggadaikan maruah dengan mengamalkan rasuah dan politik wang untuk mencapai matlamat mendapatkan pangkat dan kuasa.

Malah beliau amatlah benar ketika mengingatkan bangsa Melayu khususnya bahawa mereka haruslah mengubah sikap sekiranya mereka mahu menjadi tuan di dalam negara sendiri, dan maju ke hadapan setaraf dengan orang lain.

Ayat-ayat Allah yang diperturunkan di atas menyatakan manusia mempunyai pilihan untuk bertindak dengan kekuasaan yang diberikan kepada mereka dalam batas-batasnya yang terhad. Manusia yang tersilap menggunakan kebebasan tertentu itulah yang menjadikan mereka lemah sehingga sanggup bertindak mengikut nafsu secara panik dan tergopoh-gapah. Manusia yang bersikap sombong dan tamak haloba juga sebenarnya berfikir secara terburu-buru sehingga melupakan nilai hidup yang murni dan suci.

Dalam hal ini manusia sebenarnya boleh bertindak mengekang dan menghalang nafsunya sekiranya mereka mahu berbuat demikian demi mematuhi nilai-nilai agama, moral dan fitrah kejadiannya yang dijadikan oleh Allah s.w.t sebagai makhluk yang paling istimewa.

Saya teringat satu kisah yang pernah saya baca di dalam sebuah buku teks bahasa Arab tentang seorang raja yang didorong oleh nafsu sehingga sanggup mengorbankan arkiteknya sendiri dengan amat kejam. Kisah itu menceritakan bahawa arkitek tersebut yang bernama Sinimmar telah mereka cipta sebuah istana yang amat indah bagi raja itu.

Setelah bangunan istana itu siap maka raja itu merasa amat kagum dan gembira lalu mengajak arkitek tersebut menemaninya untuk melihat seni binanya yang amat menarik dan menikmati pandangan di luarnya yang sungguh indah kerana istana itu terletak di atas sebuah bukit. Ketika raja tersebut bertanya Sinimmar apakah terdapat sebuah istana lain seindah itu, maka ia menjawab bahawa mengikut pengetahuannya tidak terdapat sebuah istana pun secantik dan semegah itu. Raja itu bertanya lagi apakah terdapat seorang arkitek lain yang mampu mereka cipta istana seindah darinya.

Ia menjawab tak mungkin ada orang lain yang sama dengannya. Maka ketika inilah terlintas di fikiran raja bahawa sekiranya dibiarkan arkitek ini hidup maka mungkin ia akan mereka cipta istana yang lebih indah untuk orang lain.

Maka raja pun memerintahkan para pengiringnya supaya menolak arkritek yang malang ini keluar bangunan yang tinggi itu, dan terkorbanlah Sinimmar akibat gelojoh dan sikap sombong bongkak raja tersebut yang tidak mahu melihat seorang lain mempunyai kedudukan yang sama apa lagi melebihinya.

Inilah sebenarnya kelemahan manusia yang singkat dan yang hanya mementingkan dirinya sendiri sehingga sanggup membunuh seorang yang amat berjasa kepadanya.

Seperti yang ditegaskan oleh Perdana Menteri, beliau bukan hanya sekali dua mengingatkan anggota partinya supaya menjauhi salah laku dan tindakan menyeleweng berdoa, maka kali ini dengan meminda perlembagaan parti pula. Saya percaya beliau sendiri pun bingung selepas ini apakah pula yang hendak dilakukan sekiranya keadaan tidak berubah.

Saya percaya ramai di antara para hadirin yang mendengar ucapan beliau itu bersetuju dan akur dengannya, iaitu memandang kepada sambutan, tepukan tangan dan sorak-sorai yang menyokongnya. Tetapi yang tidak dipastikan berapa ramai pula yang akan benar-benar bertindak untuk memperbetulkan tindakan dan salah laku yang diamalkan selama berjaya disembunyikan selama ini? Malah berapa ramaikah yang benar-benar sanggup merealisasikan konsep dan amalan kepimpinan melalui teladan sekiranya dapat diandaikan bahawa salah laku dan politik wang ini diamalkan di peringkat pimpinan di atas?

Peringatan Perdana Menteri ini sebenarnya bukanlah ditunjukan kepada segelintir manusia sahaja, malah saya percaya ia ditujukan kepada semua rakyat dan orang Melayu khususnya yang sekarang ini kelihatan termasuk di dalam mesej Allah s.w.t. tentang kegopohan, kemelut, gelojoh dan bersifat untuk itu. Inilah sikap manusia generasi yang akan datang, anak cucu kita.

Bagi orang yang biasa dengan tulisan Alvin Toffler, maka sifat generasi gelojoh sekarang ini termasuklah juga sifat manusia baru yang kehilangan nilai murni dan akhlaknya, iaitu manusia liar dan gelojoh di dalam Gelombang Ketiga atau Third Wave. Sifat ini juga yang mungkin sedang melanda arena politik Amerika Syarikat di dalam kekecohan pemilihan presidennya yang baru satu proses yang kacau bilau yang sering dilabelkan kepada dunia ketiga sahaja.

Amerika Syarikat yang merasa dirinya termaju di dalam dunia, tetapi di dalam hal ini tidak dapat menyembunyikan keaibannya yang amat memalukan.

Pendeknya apa yang disebutkan Allah s.w.t. tentang sifat manusia ini sebenarnya bukan hanya untuk sekelompok sahaja, tetapi untuk semua orang tidak kira sama ada mereka berada di Barat atau di Timur, di negara maju atau membangun.

Manusia tetaplah manusia, sombong dan gelabah tamak dan haloba. Maka manusia sendirilah yang seharusnya bertindak mengatasi sifat buruknya.

1 comment:

FADZLAN RIZAN JOHANI said...

salam, artikel nie bagus. tapi saudara lupa letak tarikh artikel tersebut berserta sumver terbitan asal.

Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia
23/11/2000

jadi ia bukanlah ucapan presiden UMNO baru-2 ini...dah lama dah.

salam
PAKLAN
http://www.jalakmas.blogspot.com/