Friday, June 8, 2007

Ramadan menawarkan perubahan radikal

Oleh: DR. ISMAIL IBRAHIM
SATU perkara penting yang dibawa Ramadan setiap tahun ialah perubahan radikal yang berlaku kepada beberapa sistem kehidupan manusia. Ketibaan bulan puasa mengubah peraturan makan minum, jadual tidur, beribadat sunat dan sistem lain, termasuk sistem penghadaman dan pencemaran yang melibatkan sistem biologi manusia.

Sistem ini, atau sekurang-kurangnya beberapa aspek tertentu tentang peraturan ini, mengalami perubahan setibanya bulan puasa bagi orang Islam yang benar-benar mahu mengerjakan ibadat puasa dengan sempurna.

Perubahan ini pada pandangan saya adalah sesuatu yang perlu berlaku di dalam kehidupan seseorang. Allah swt mewajibkan masa sebulan dalam setahun mungkin membawa rahsia ini, iaitu memaksa manusia supaya keluar dari sistem rutin hidup mereka yang statik kepada satu sistem baru yang boleh mendidiknya menerima perubahan yang perlu.

Manusia berkualiti pada pandangan agama, jika ditaksirkan dari sudut ini, bukanlah manusia yang hanya menghayati rutin dan kebiasaan seharian dalam kehidupan tanpa perlu melakukan perubahan-perubahan tertentu.

Manusia pada umumya agak sukar menerima perubahan yang baru, terutamanya perubahan yang boleh merosakkan kebiasaan dan tradisi hidupnya sekian lama, apa lagi yang dianggapnya bertentangan dengan keselesaan dan kesenangan hidupnya dari segi jasmani, kebendaan, kerehatan dan sebagainya. Mereka akan menolak perubahan itu dan lebih mengutamakan tradisi dan adat istiadat hidup lama yang telah biasa dengan cara hidup mereka.

Maka ibadat puasa memaksa mereka yang beriman melawan kehendak tabii dan rutin hidup mereka seharian. Mereka tidak boleh makan minum dan bersama suami isteri ketika menjalani ibadat puasa pada siang hari. Bukankah hal ini bercanggah sama sekali dengan fitrah manusia?

Kenapakah pula makanan yang halal itu pun menjadi haram ketika berpuasa? Maka ibadat puasa menjawab persoalan ini iaitu bagi orang-orang yang beriman mereka harus menerima perubahan hukum ini dan mereka mestilah menerima hakikat bahawa keinginan fitrah itu tidak selamanya harus diikuti tanpa peraturan dan kawalan. Samalah juga halnya dengan kebebasan naluri dan emosi itu tidak selama merupakan kebebasan mutlak tanpa peraturan undang-undang yang tertentu. Mereka harus berperaturan dan tahu mengawal dan kerana manusia ini sebenarnya dijadikan Allah swt lengkap dengan daya kawalan dan ketahanan diri yang cukup kuat. Maka ibadat puasa sesungguhnya membantu dan melatih mereka untuk menguatkan daya ketahanan diri ini semaksimum mungkin.

Kerana hal yang tersebut maka puasa mempunyai matlamat yang amat besar ke arah mendidik rohani dan hati manusia supaya menjadi lebih ikhlas, sabar dan tegas. Dengan itu, puasa lebih mendekati kepada amalan hati, kerana dari segi lahirnya manusia boleh berpura-pura, manusia boleh menipu orang lain tetapi sekiranya hatinya baik maka ia tidak akan bertindak menipu dirinya sendiri.

Dalam ibadat puasalah pada umumnya manusia tidak bertindak menipu dirinya sendiri dengan berpura-pura menunaikan ibadat puasa. Maka di sinilah kelihatan manusia telah mendidik hati dan jiwanya supaya berlaku jujur dan bertanggungjawab kepada dirinya sendiri untuk berlaku jujur dan mentaati tanggungjawabnya kepada Allah swt.

Dari sudut keikhlasan hati inilah kita mengalami banyak pada masa kini. Manusia telah terjerumus ke lembah penipuan, ketidakjujuran, hasad dengki, tohmah dan fitrah sesama sendiri, serta berbagai-bagai tingkah laku yang menjelma dan berterusan di dalam masyarakat akibat dari hati dan jiwa yang sakit.

Allah swt berulangkali memperingatkan manusia supaya berhikmah, sabar, ikhlas, dan sebagainya melalui ayat-ayat yang banyak di dalam al-Quran. Manusia yang pandai berbicara dan bercakap, tetapi tidak melaksanakannya merupakan satu kategori manusia yang amat dimurkai Allah swt. Manusia yang tahu benar, tetapi berusaha menyembunyikannya merupakan satu lagi jenis makhluk yang diberi amaran keras oleh Allah swt. Jadi dalam persoalan ini ibadat puasa menepati matlamat untuk mengajar manusia supaya berlaku jujur dan ikhlas. Malah manusia yang perlu diajar itu pula bukanlah hanya manusia biasa, yang tidak berpendidikan atau yang jahil, tetapi termasuk manusia yang berilmu dan berpengalaman. Merekalah yang tahu apa yang benar, tetapi mereka menyembunyikannya yang tentunya mempunyai motif dan sebab-sebab tertentu. Oleh itu sekiranya puasa dapat mendidik mereka ini, maka pastilah mereka tidak akan bertindak demikian.

Perhatikan ayat-ayat yang berikut untuk renungan selanjutnya:

ifDan janganlah kamu campur-adukkan yang hak dengan yang batil, dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu sedangkan kamu mengetahui! (Al-Baqarah, ayat 42).

ifOrang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah kami beri al-Kitab (Taurat dan Injil) mengenali Muhammad seperti mereka mengenali anak-anak sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian dari mereka menyembunyikan kebenaran, pada hal mereka mengetahui (Al-Baqarah ayat 146).

Inilah kerja hati manusia yang baik dan sihat, iaitu di antaranya mencampur-adukkan yang hak dan batil semata-mata kerana menyembunyikan hakikat kebenaran kerana mempunyai matlamat yang buruk ini. Dan sikap dan sihat inilah timbulnya justifikasi yang tidak wajar untuk orang bermusuhan sesama sendiri, malah lebih jauh lagi dari itu mengkafirkan sesama orang Islam umpamanya. Membenarkan perbuatan ini jelas bertentangan dengan kebenaran yang dibawa oleh ajaran agama tetapi kebijaksanaan orang-orang yang berilmu kadang-kadang dapat menutup kebenaran ini sehingga orang-orang yang tidak berilmu akan menganggap kebatilan itu satu kebenaran.

Dari asas sama inilah juga timbulnya kebenaran untuk mencerca dan memfitnah sesama sendiri. Mencerca dan memfitnah adalah satu perbuatan batil, tetapi akhirnya kerana kebijaksanaan orang-orang yang menyembunyikan kebenaran, maka fitnah dan tohmah menjadi perbuatan yang benar pula, dengan itu maka masjid mimbar, kuliah, Forum agama sering menjadi medan fitnah dan mengumpat malah menjadi di arena untuk menyembunyikan kebenaran dan hakikat dengan mendedahkan sesuatu yang dusta dan tidak benar.

Maka puasa Ramadan perlulah dihayati dengan bersungguh-sungguh agar ia menjadi cara terbaik membetulkan keseluruhan aspek kehidupan manusia yang semakin kafir dan gawat sekarang ini, termasuklah para bijak pandai yang tidak amanah dengan ilmu, terutamanya ilmu Allah s.w.t.

No comments: