Wednesday, July 18, 2007

Imej Mahkamah Syariah

MAHKAMAH Syariah di Malaysia merupakan satu institusi perundangan yang agak baru dibangunkan. Imejnya sebagai sebuah institusi perundangan yang berwibawa sering dipersoalkan, terutamanya oleh para wanita yang pernah mengalami berbagai-bagai masalah ketika cuba untuk menyelesaikan kes-kes mereka, iaitu dari segi kelewatan penyelesaian kes, hukuman yang tidak memberi kepuasan, penguatkuasaan undang-undang yang tidak dapat dilaksanakan secara berkesan, dan berbagai-bagai masalah lainnya.

Malahan persoalan imej ini kadang-kadang terbawa-bawa pula kepada persoalan tentang undang-undang Islam itu sendiri, sehingga ada pula yang cuba mempertikaikan tentang keadilan hukuman Islam dan sebagainya.

Seminar 'Undang-Undang Keluarga dan Wanita' yang diadakan di IKIM pada 9 dan 10 Mac, 1998 cuba membuka mata dan memberi pengetahuan yang jelas tentang undang-undang keluarga Islam dan pelaksanaan undang-undang tersebut melalui mahkamah.

Satu pekara penting yang saya rasa amat ketara kelemahannya dalam konteks undang-undang keluarga Islam ini ialah kejahilan umat Islam sendiri terhadap undang-undang tersebut. Malah perasaan tidak puas hati para wantia terhadap Mahkamah Syariah itu sebenarnya tidak ada hubungan dengan undang-undang Islam itu sendiri, oleh itu amatlah tidak adil sekiranya ada orang yang mempertikaikan tentang keadilan undang-undang keluarga Islam.

Seminar tersebut mendengar penjelasan yang menyeluruh tentang bagaimana undang-undang keluarga Islam di Malaysia telah digubal sebegitu rupa untuk menjaga dan menjamin hak wanita, yang menurut beberapa orang hakim dan pengamal undang-undang, bahawa peruntukan-peruntukan undang-undang tersebut tidak terdapat di kebanyakan negara Islam di dunia ini.

Beberapa peruntukan dalam undang-undang keluarga Islam di Malaysia terang-terang menyebelahi wanita seperti persetujuan wanita untuk berkahwin dan berpoligami, peruntukan takliq dalam daftar perkahwinan, perceraian secara tebus talak atau fasakh, hak terhadap mas kahwin, hak terhadap harta sepencarian, nafkah dan penjagaan anak.

Wanita juga dilindungi dalam peruntukan yang baru diperkenalkan, iaitu tentang penderaan isteri dan tindakan ganas suami yang sering berlaku pada masa kini, maka proses undang-undang boleh diambil dalam perkara ini.

Para wanita seharusnya diberi pengetahuan dan pendedahan yang cukup tentang pekara ini, iaitu apakah hak-hak yang perlu diperolehinya ketiak berlaku penceraian, iaitu soal ganti rugi, harta sepencarian, nafkah dan sebagainya.

Wanita juga harus mengetahui saluran-saluran yang tertentu untuk menuntut haknya, iaitu melalui biro bantuan guaman, peguam syarie, perunding undang-undang syariah dan sebagainya.

Sebenarnya Mahkamah Syariah mempunyai beban tugas yang amat berat, luas dan komprehensif. Ia bertanggungjawab memikul persoalan besar yang melibatkan setengah kehidupan manusia atau lebih dari setengah, iaitu persoalan keluarga

Keluarga dalam zaman moden ini menghadapi seribu satu krisis dan cabaran. Persaingan kehidupan era baru dalam kebendaan dan tuntutan-tuntutan nafsu kemanusiaan lainnya menjadi institusi keluarga seperti sebuah bahtera yang diperbuat daripada kertas kemudian dilepaskan di tengah-tengah lautan yang bergelora.

Akibatnya maka timbullah isu-isu keganasan dan tidak bertanggungjawab ke atas keluarga, perpecahan rumahtangga kerana soal-soal kecil, nafkah isteri dan anak-anak yang tidak dipenuhi, penyalahgunaan hukum perceraian dna poligami, permainan kayu tiga dan pengkhianatan rumah tangga, dan berbagai-bagai persoalan lain yang berpunca dari kelemahan manusia itu sendiri.

Maka Mahkamah Syariah dengan segala kelemahan tenaga manusia dan kepakarannya itu tiba-tiba terpaksa berhadapan dengan seribu satu kes dan persoalan untuk diselesaikan dengan adil.

Rasa tidak paus hati terhadap keputusan mahkamah adalah merupakan suatu yang lumrah dalam proses pengadilan. Hal ini dirasakan dalam kebanyakan kes, sama ada di mahkamah sivil atau mahkamah syariah.

Pemandu kenderaan yang menyebabkan kematian beberapa orang awam dan dihukum sebulan penjara sahaja menimbulkan rasa tidak puas hati. Demikian juga halnya dengan kes-kes di Mahkamah Syariah. hal ini berlaku ialah kerana kelemahan dan kadang-kadang kesilapan pihak yang menghukum kerana sebab-sebab yang tertentu.

Oleh itulah maka sistem perundangan memberi peluang rayuan di beberapa peringkat kepada pihak yang tidak berpuas hati.

Mahkamah Syariah juga mempunyai mahkamah tinggi dan rayuan. Peluang rayuan tetap ada bagi pihak yang tidak puas hati.

Bagaimanapun, seperti kata Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Datuk Lamin Mohd. Yunus ketika membuka seminar tersebut bahawa prosedur undang-undang yang tidak relevan hendaklah diubah bagi menjamin keadilan, dan yang pentingnya bahawa pentadbiran dan kaedah pelaksanaan dan mentadbir sesuatu undang-undang itu hendaklah diperkemaskan, kerana hal ini sering menjejaskan proses pelaksanaan keadilan.

Tidak keterlaluan jika ditekankan di sini bahawa Mahkamah Syariah sebagai sebuah institusi yang agak baru dan serba kekurangan, haruslah berusaha untuk memperkemaskan prosedur dan pentadbirannya.

Untuk memperkemaskan prosedur dan pentadbiran ini, maka ianya tentulah memerlukan tenaga yang profesional, berilmu, berwibawa dan bersikap adil serta tidak berat sebelah.

Masyarakat kita memerlukan lebih banyak peguam dan hakim syarie yang berkelayakan untuk mengendalikan sistem perundangan yang penting ini, agar imej Mahkamah Syariah yang disalahgunakan itu akan pulih menjadi imej yang positif dan dihormati, seperti kata Tan Sri Datuk Lamin lagi, ''...segala masalah yang timbul adalah berkaitan dengan pentadbiran atau kaedah mentadbir sesuatu undang-undang, dan bukannya kesilapan undang-undang itu sendiri.''

Imej Mahkamah Syariah haruslah diperbetulkan untuk mengembalikan kepercayaan dan keyakinan masyarakat kepadanya. Hal ini amat erat hubungannya dengan elemen manusia yang mengendalikan mahkamah tersebut dari segi ilmu pengetahuan dan kepakarannya, sikap yang positif dan ketegasan pelaksanaan bagi segala keputusannya.

No comments: